Pandemia de COVID-19 a făcut ca, de pe o zi pe alta, întregi sectoare economice să se oprească. La fel s-a întâmplat și în educație. Grădinițe, școli, facultăți sau banale locuri de joacă și-au suspendat activitatea, iar liniștea s-a așternut în clase. Aflat la confluența dintre antreprenoriat și educație, învățământul privat a fost lovit din plin de restricțiile impuse în noua realitate. Înființată în urmă cu 20 de ani, Grădinița Bambi Step by Step ar fi trebuit ca astăzi să își aniverseze copiii și educatorii așa cum s-a întâmplat în anii precedenți, în generoasa curte a imobilului ocupat în centrul Capitalei, nu departe de Piața Alba Iulia. Ziua Grădiniței Bambi a devenit însă o ZOOMiversare, transferând în mediul online sărbătoarea reunirii întregii comunități Step by Step. Dar cât de bine și până când poate supraviețui educația în mediul online? Vă invităm să o cunoașteți pe Valentina Chelan, directoarea Grădiniței Bambi Step by Step, într-o discuție despre provocările educației timpurii în vremea pandemiei.
RNRo: Ce înseamnă o sărbătoare a grădiniței cu săli în care nu se aude niciun zgomot și o curte în care nu se joacă niciun copil?
Valentina Chelan: Aniversarea de 20 de ani este un moment pe care l-am așteptat și planificat de mult timp, însă nu mi l-am imaginat niciodată fără copii în clase.
Plimbându-mă prin clasele goale acum, îmi vin în minte fețele copiilor, bucuria reușitelor lor, zâmbetele, îmbrățișările venite din senin și minunatele cuvinte: Te iubesc! sau Îmi place de tine, Valentina!
În același timp, momentele acestea înseamnă nerăbdare, planuri de viitor, scenarii de reîntoarcere la o activitate pe cât posibil asemănătoare, dar totuși atât de diferită.
RNRo: De la câțiva copii la peste două mii - Cum a evoluat grădinița și ce oferă ea astăzi?
Valentina Chelan: Începutul Grădiniței Bambi a însemnat 3 educatoare și 11 copii și familiile lor, un proiect plin de curaj al Centrului Step by Step. A fost un drum plin de dăruire, implicare, dragoste pentru copii și educația lor de calitate, dar și cu stângăcii, provocări, greșeli din care am învățat și care ne-au făcut mai puternici.
Împreună, copii și adulți, am evoluat, am creat un mediu de învățare adecvat fiecărui copil care ne-a trecut pragul, ajungând acum la o comunitate de peste 2000 de copii și familiile lor. Grădinița Bambi este acum centru național de excelență în alternativa Step by Step, fiind implicată în proiecte naționale și internaționale legate de bunele practici folosite în clasele noastre.
RNRo: Sute de jucării din grădiniță au rămas în toată aceast perioadă neatinse. Ce s-a întâmplat în momentul suspendării cursurilor? Cum funcționează transferul către online în cazul unor copii atât de mici?
Valentina Chelan: Echipa noastră a identificat în prima zi după suspendare o aplicație online, Seesaw – The Learning Class, care a corespuns celor mai multe dintre criteriile noastre și care ne-a fost de un real ajutor în continuarea procesului educațional de la distanță. Ulterior, dat fiind faptul că ne doream să-i vedem pe copii în timp real, am folosit aplicația ZOOM și am creat un program de lucru asistat de tehnologie. Am analizat cu mare atenție în crearea acestui program de lucru recomandările specialiștilor legate de timpul pe care copiii îl pot petrece în fața ecranelor, am ținut seama de vârsta lor și de nivelul de dezvoltare.
A fost o provocare pentru cadrele didactice să se reinventeze peste noapte, să creeze activități adecvate noului mediu de lucru, să aleagă activități interesante și atractive pentru copii, să identifice instrumente de lucru online. Și le mulțumesc pentru că s-au descurcat de minune.
A fost provocator și pentru părinți să lucreze de acasă și să se transforme și în educator pentru copii.
Și a fost dificil la început pentru copii să participe și să se implice în aceste întâlniri, însă cu timpul, s-au familiarizat cu rutinele acestui nou mod de lucru.
Dar cred cu tărie că ne dorim cu toții să ne putem reîntoarce în clasele noastre, să ne revedem colegii de grupă, educatoarele, să-l revedem pe Nemo, peștele nostru-rechin care abia așteaptă să povestim cu el, să alergăm în curte, să ne bucurăm împreună de fiecare moment.
RNRo: Cum plătiți personalul într-o perioadă în care, probabil, părinții care sunt nevoiți să își țină copiii acasă nu mai văd utilitatea plătirii taxelor?
Valentina Chelan: Aspectul financiar a fost, în mod clar, una din cele mai mari provocări ale acestei perioade, iar lipsa de transparență și neconcordanțele legislative din acest domeniu ne-au făcut misiunea cu atât mai grea.
Dincolo de salariile personalului didactic și nedidactic, vorbim despre chirii, linii de creditare, facturi și contracte de servicii pe care nu le putem închide, pur și simplu. Departamentele specializate au lucrat permanent pentru a găsi surse de finanțare alternative și pentru a diminua, cât de mult se poate, presiunea financiară de pe umerii părinților.
În această perioadă, părinții au fost nevoiți să-și asume rolul de educator al copilului, susținându-i în continuarea parcursului educațional și menținând legătura cu grădinița. Înțelegem faptul că a fost nevoie de eforturi din partea familiilor, de aceea taxele școlare au fost reduse considerabil.
Chiar și așa, au fost familii care au decis încetarea colaborării cu Grădinița Bambi. Le mulțumesc numeroșilor părinți care au considerat că investiția în educația copiilor este cea mai importantă indiferent de situație și ne-au rămas alături.
RNRo: Ce vă doriți pentru Gradinița Bambi, cum îi vedeți viitorul?
Valentina Chelan: Imi doresc să fim și în următorii 20 de ani un reper al educației de calitate, o grădiniță care se dedică individualizării procesului educațional, susținând pe fiecare copil să-și atingă potențialul maxim, prin crearea contextelor de învățare adecvate.
Și imi doresc ca Bambi să rămână un loc special în inima celor care ne trec pragul, un loc în care să ne reîntâlnim cu drag și să depănăm amintiri!
05 June 2020