Cei care sunt părinți cu mai mulți copii, au constat cu siguranța încă de la primul născut, faptul că, un copil antepreșcolar sau preșcolar care se exprimă la un nivel înalt pentru vârsta lui din punct de vedere al vocabularului pășește în lumea învățării cu un mare avantaj. Acești copii pot să se înțeleagă pe sine și să-i înțeleagă mai bine pe cei din jurul lor, pot să-și facă mai ușor cunoscute nevoile, pot să înțeleagă mai bine ce se petrece și de asemenea, își pot împărtăși mai ușor propria experiență.
Cei care sunt părinți cu mai mulți copii, au constat cu siguranța încă de la primul născut, faptul că, un copil antepreșcolar sau preșcolar care se exprimă la un nivel înalt pentru vârsta lui din punct de vedere al vocabularului pășește în lumea învățării cu un mare avantaj. Acești copii pot să se înțeleagă pe sine și să-i înțeleagă mai bine pe cei din jurul lor, pot să-și facă mai ușor cunoscute nevoile, pot să înțeleagă mai bine ce se petrece și de asemenea, își pot împărtăși mai ușor propria experiență.
Așa cum se știe, o modalitate cunoscută pentru a dezvolta abilitatea de comunicare a copiilor este de a li se aciti povești și de a discuta despre ele în timpul cititului. Nu trebuie să uităm că atunci când stăm într-un spațiu liniștit și confortabil cu copilul, concentrați asupra unei povești, nu se îmbunătățește numai relația adultului respectiv cu copilul, dar cel mic este obișnuit cu un tip de limbaj pe care copilul nu îl aude în conversațiile de fiecare zi. Este vorba despre limbajul decontextualizat, foarte important pentru dezvoltarea cognitivă a copilului.
Nu mai este nevoie să îi convingem pe părinți despre importanța cititului de la cea mai mică vârstă, studiile arătând că:
O metodă foarte eficientă pentru stimularea dezvoltării comunicării orale a copiilor este citirea dialogată.
Citirea dialogată are loc atunci când un adult împreună cu un copil citesc o carte cu imagini și se concentrează atât pe imagini cât și asupra poveștii. Această metodă de citire nu este același lucru cu situația în care un adult citește o poveste unui copil preșcolar, iar aceasta stă și ascultă. În cadrul citirii dialogate, adultul îl ajută pe copil să devină cel care spune povestea. Adultul devine ascultătorul cel mai important și cel care pune întrebări. Astfel, copilul are un rol activ în această experiență a citirii, vorbește despre poveste, adresează sau răspunde la întrebări, face legătura cu experiența lui de viață – aspecte mult mai importante decât ascultarea pasivă a unei povești, în care interacțiunea și comunicarea sunt limitate. Această metodă de citire, nu dezvoltă numai comunicarea orală, dar și capacitatea de înțelegere, capacitatea de a povesti și repovesti și de a argumenta. Exersând citirea dialogată, copiii vor folosi mai multe cuvinte și vor vorbi în propoziții dezvoltate, pe măsură ce exersează.
La Bambi citim copiilor în fiecare zi. Poveștile clasile sau cele inventate își fac loc constant în programul zilei. Întotdeauna o poveste este o ocazie de a vorbi despre noi, prin intermediul personajelor care ne plac sau pe care nu le admirăm. Timpul pentru lectură este unul magic și vă invităm să veniți să ne cunoașteți!
Autor: Cristiana Boca, consultant educatie de calitate CEDP Step by Step
04 May 2017