DESPRECONTEXTACTIUNIIMPACTEVENIMENTESTIRICONTACT

Pas urias pentru finantarea educatiei in crese

Deputații au aprobat unanim finanțarea normativă a creșelor, după modelul școlilor și liceelor. Votul decisiv asupra proiectului susținut de ReadynationRo se va da în Senat.

Prevăzută în Legea Educației, dar ignorată de orice reglementare referitoare la finanțare, EDUCAȚIA TIMPURIE ar putea căpăta în final recunoașterea și susținerea de care are nevoie din partea statului.

Camera Deputaților a adoptat în unanimitate proiectul de lege care prevede ca Ministerul Educației să stabilească o normă de finanțare per capita și să transfere aceste sume administrațiilor publice din localitățile unde funcționează creșe.

Promovat și argumentat de ReadynationRO, proiectul dă creșelor statutul de unitate de învățământ, inexistent în prezent, și scoate astfel finanțarea acestora din sarcina exclusivă a autorităților locale.

Potrivit cadrului legal de până acum, statul considera că în creșe copii au nevoie doar de supraveghetori și îngrijitori, componenta educativă fiind total ignorată, în ciuda faptului că Legea Educației Naționale (1/2011) face referire la educația timpurie și învățământul ante-preșcolar, dar omite să prevadă și finanțarea educației copiilor de până la 3 ani.

Prin noua lege, educatorul puericultor va fi transferat în sistemul educațional  finanțat de Ministerul Educației și va avea oportunitatea de a se dezvolta profesional și, de asemenea, dreptul de a obține calificări profesionale corespunzătoare sistemului de învățământ, ceea ce nu a fost posibil până acum.

Potrivit Ioanei Grindean, directorul executiv al ReadynationRo, noua lege deschide și calea relansării pregătirii profesionale a personalului de specialitate de care au nevoie creșele. “Absența finanțării pentru personalul didactic din creșe a făcut ca specialiștii în educația ante-preșcolară să devină aproape inexistenți. Toate secțiile de educatori-puericultori din liceele pedagogice sau din universități s-au închis, iar numărul facultăților care au studii de licență sau master în domeniul educației timpurii este extrem de mic”, spune Ioana Grindean. În același timp, aceasta susține că “un număr mai mare de servicii de educație timpurie pentru copiii de până la 3 ani ar încuraja clasa medie să facă mai mulți copii, iar pe mamele cu salarii mari le-ar ajuta să se întoarcă mai repede la muncă, știind că pot oferi instituționalizat copiilor servicii de educație timpurie de calitate.

Adoptarea în unanimitate de către Camera Deputaților a proiectului de lege privind finanțarea creșelor reprezintă o victorie majoră pentru ReadynationRo, care încă de la început și-a propus introducerea în sistemul național de educație a unor standarde pentru procesul educațional dedicat segmentului de vârstă 0 - 5 ani, standarde care să permită finanțarea de către stat și entități private a acelor instituții care pot oferi servicii de educație timpurie de calitate.

ReadynationRo atrage atenția că în legătură cu educația nu trebuie folosit termenul “cheltuială” și reamintește că James Heckman, laureat al Premiului Nobel pentru Economie, a demonstrat că un dolar investit în educația timpurie aduce un beneficiu de 7 dolari.

 Deputatul Szabó Ödön, inițiatorul proiectului de lege care acum așteaptă votul final în Senat, declară că România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește eficiența funcționării instituțiilor de învățământ ante-preșcolar și al numărului de locuri asigurate. El arată că “peste 90% din creșe funcționează în orașele mari, deoarece numai aici există resurse financiare pentru acest scop. Orașele mici și comunele, în lipsa resurselor financiare, nu pot înființa creșe și au fost nevoite să desființeze în ultimii decenii și acele unități care au funcționat înainte de schimbarea regimului. Toate datele statistice arată că cererea pentru creșe este mult mai mare decât locurile disponibile în aceste instituții, asigurate de administrațiile locale.

Statisticile arată că în România doar puțin peste 1 % dintre copii se duc la creșă, fiind disponibile pentru ei 351 de astfel de instituții dintre care doar una în mediul rural, la un număr de 180.000 de copii care se nasc pe an în țara noastră.

În București, există 19 creșe, de peste zece ori mai puțin decât numărul copiilor cu vârsta de sub trei ani. La începutul anului 2017, capacitatea acestor creșe din subordinea consiliilor locale era de 3.890 de locuri, potrivit datelor de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului din Municipiul București, în condițiile în care în Capitală sunt în jur de 50.000 de copii cu vârsta de până la 3 ani.

27 aprilie 2018
@2017 ReadyNationRo